Frozen shoulder

Frozen shoulder, ook wel adhesieve capsulitis genoemd, is een aandoening die wordt gekenmerkt door stijfheid en pijn in uw schoudergewricht. Tekenen en symptomen beginnen meestal geleidelijk, verergeren na verloop van tijd en verdwijnen vervolgens, meestal binnen één tot drie jaar.

Uw risico op het ontwikkelen van een bevroren schouder neemt toe als u herstelt van een medische aandoening of procedure waardoor u uw arm niet kunt bewegen, zoals een beroerte of een borstamputatie.

De behandeling van een bevroren schouder omvat bewegingsoefeningen en soms corticosteroïden en verdovende medicijnen die in de gewrichtscapsule worden geïnjecteerd. In een klein percentage van de gevallen kan arthroscopische chirurgie aangewezen zijn om het gewrichtskapsel los te maken, zodat het vrijer kan bewegen.

Het is ongebruikelijk dat een bevroren schouder terugkeert in dezelfde schouder, maar sommige mensen kunnen het in de andere schouder ontwikkelen.

Symptomen Frozen shoulder

Een bevroren schouder ontwikkelt zich meestal langzaam en in drie fasen. Elke fase kan een aantal maanden duren.

Bevriezende fase. Elke beweging van uw schouder veroorzaakt pijn en het bewegingsbereik van uw schouder begint beperkt te worden.
Bevroren podium. De pijn kan in deze fase beginnen af ​​te nemen. Uw schouder wordt echter stijver en het gebruik ervan wordt moeilijker.
Ontdooifase. Het bewegingsbereik in uw schouder begint te verbeteren.

Oorzaken Frozen shoulder

De botten, ligamenten en pezen waaruit uw schoudergewricht bestaat, zijn ingekapseld in een capsule bindweefsel. Een bevroren schouder treedt op wanneer deze capsule dikker en strakker wordt rond het schoudergewricht, waardoor de beweging wordt beperkt.

Artsen weten niet precies waarom dit bij sommige mensen gebeurt, hoewel het waarschijnlijker is bij mensen met diabetes of bij mensen die onlangs hun schouder voor een lange periode hebben moeten immobiliseren, zoals na een operatie of een armbreuk.

Risicofactoren Frozen shoulder

Bepaalde factoren kunnen uw risico op het ontwikkelen van een bevroren schouder vergroten.

Leeftijd en geslacht
Mensen van 40 jaar en ouder, vooral vrouwen, hebben meer kans op een bevroren schouder.

Immobiliteit of verminderde mobiliteit
Mensen die langdurige immobiliteit of verminderde beweeglijkheid van de schouder hebben gehad, lopen een groter risico om een ​​frozen shoulder te ontwikkelen.

Onbeweeglijkheid kan het resultaat zijn van vele factoren, waaronder:

Letsel aan de rotator cuf
Gebroken arm
Beroerte
Herstel van een operatie
Systemische ziekten
Mensen met bepaalde ziekten lijken meer kans op het ontwikkelen van een frozen shoulder.

Ziekten die het risico kunnen verhogen, zijn onder meer:

Suikerziekte
Overactieve schildklier (hyperthyreoïdie)
Traag werkende schildklier (hypothyreoïdie)
Hart- en vaatziekte
Tuberculose
ziekte van Parkinson

Preventie Frozen shoulder

Een van de meest voorkomende oorzaken van een bevroren schouder is de immobiliteit die het gevolg kan zijn van herstel van een schouderblessure, gebroken arm of een beroerte. Als u een blessure heeft gehad waardoor het moeilijk is om uw schouder te bewegen, overleg dan met uw arts over oefeningen die u kunt doen om het bewegingsbereik in uw schoudergewricht te behouden.