Pijn aan de achterkant van uw benen kunnen een teken zijn van een hamstringblessure. Je hamstring is een groep spieren die zich aan de achterkant van je dijen bevindt. Overbelasting van deze spieren komt relatief vaak voor, vooral bij mensen die sporten waarbij sprinten betrokken is, zoals voetbal, basketbal of atletiek.

Milde hamstring blessures kunnen goed reageren op rust, vrij verkrijgbare medicijnen  en ijs, maar bij ernstigere gevallen kan het maanden duren voordat ze genezen.

Oorzaken hamstring pijn

De belangrijkste oorzaak van letsel aan de hamstring is spieroverbelasting. Spanningen treden op wanneer de spier langer wordt terwijl deze samentrekt of verkort. Ze kunnen ook optreden als de spier te ver wordt uitgerekt of te plotseling wordt belast.

Wanneer u bijvoorbeeld sprint, moeten uw hamstringspieren herhaaldelijk samentrekken naarmate uw been langer wordt met uw pas. Al deze verlenging en belasting van de spieren zorgt voor een perfecte omgeving voor blessures. U kunt alles voelen, van plotselinge pijn tot een knallend of knappend gevoel in uw been. Uw hamstring kan gevoelig aanvoelen en u kunt zelfs blauwe plekken zien op de plaats van uw verwonding.

Er zijn verschillende risicofactoren voor hamstringbelasting:

Trainen met strakke spieren. Atleten met bijzonder strakke spieren lopen meer kans op blessures.

Spier onevenwichtigheden, waarbij bepaalde spieren sterker zijn dan andere.

Slechte conditionering, Als de spieren zwak zijn, zullen ze minder goed kunnen voldoen aan de eisen van bepaalde sporten of oefeningen.

Vermoeidheid van de spieren, omdat vermoeide spieren minder energie opnemen.

Hamstring pijn wordt vaak gezien bij mensen die deelnemen aan de volgende activiteiten:

voetbal

basketbal

tennis

hardlopen en sprinten, en andere baangebeurtenissen

dansen

Oudere atleten die lopen als hun primaire vorm van lichaamsbeweging, lopen ook een hoger risico. Dat geldt ook voor kinderen waarvan het lichaam nog steeds groeit. Spieren en botten groeien niet per se in hetzelfde tempo. Dit betekent dat elke kracht of spanning op de spieren, zoals een sprong of stoot, ze kwetsbaar kan maken voor scheuren.

Pijnbestrijding

Als je plotselinge pijn voelt in je hamstring, stop dan met wat je doet om meer schade te voorkomen.

Rust uit. Vermijd activiteiten die uw letsel kunnen verergeren. Dit kan betekenen dat u volledig moet rusten of zelfs krukken of een ander mobiliteitshulpmiddel moet gebruiken.

Gebruik gedurende de dag elke 2 tot 3 uur een ijs gedurende 15 tot 20 minuten. U kunt zelfs zoiets als bevroren erwten gebruiken die in een lichte handdoek zijn gewikkeld. Breng ijs niet rechtstreeks op de huid aan.

Compressie. Overweeg om uw dijbeen te verbinden met een elastische band om zwelling en beweging te beperken.

Verhoging. Probeer uw been op een kussen te houden om zwelling te beperken.

Wanneer moet u hulp zoeken bij hamstring pijn?

Veel hamstring blessures reageren goed op thuisbehandeling en genezen binnen een paar dagen. Als uw pijn niet weggaat of uw symptomen erger worden, is het een goed idee om uw arts te bellen om een afspraak te maken. In ernstige gevallen kan uw hamstring blessure een operatie, enkele maanden rust en fysiotherapie eisen.

Ongeacht de ernst kan uw arts u belangrijke tips geven over hoe lang u moet rusten of welke oefeningen u kunnen helpen toekomstige verwondingen te voorkomen. Uw arts kan u ook doorverwijzen naar een fysiotherapeut om te werken aan eventuele spier onevenwichtigheden die mogelijk bijdragen aan uw verwondingen.

Behandeling en herstel bij hamstring pijn

Uw herstel hangt af van de mate van uw belasting. Een milde soort geneest gemakkelijk binnen een paar dagen. Het kan enkele maanden duren voordat een zwaardere belasting beter wordt.

In sommige gevallen kan uw arts u vragen om een ​​spalk te dragen voor immobilisatietherapie. Hierdoor blijft uw been in een neutrale positie zodat het volledig kan rusten en genezen.

Fysiotherapie is een andere optie die u kunt proberen nadat uw zwelling is afgenomen. Bij Fysiotherapie doe je verschillende oefeningen die bedoeld zijn om het bewegingsbereik, de flexibiliteit en de kracht van je spieren op te bouwen.

Mogelijk moet u een operatie ondergaan om de spier weer op zijn plaats te hechten als u last heeft gehad van peesavulsie. Een avulsieletsel treedt op wanneer de pees van het bot af scheurt en het bot mee trekt.

Als u eenmaal aan het herstellen bent, kunt u enige tijd krukken of een beugel gebruiken voordat u aan een fysiotherapie programma begint. Uw herstel na een operatie kan tussen de drie en zes maanden duren.

Preventie hamstring pijn

Niet alle hamstring verrekkingen kunnen worden voorkomen. U bevindt zich mogelijk in een groep met een hoger risico, zoals een oudere volwassene, of u ervaart een plotselinge botsing die letsel veroorzaakt. Dat gezegd hebbende, kunnen regelmatige rek- en strekoefeningen u helpen het risico op hamstring verrekkingen te verminderen. Vraag uw arts of coach om specifieke oefeningen voor te stellen die het beste bij uw specifieke activiteit passen.

Hieronder volgen enkele algemene tips voor preventie:

Opwarmen voordat u gaat sporten of sporten, en daarna afkoelen.

Train regelmatig om uw cardiovasculaire en spierconditie te behouden. Door dit te doen, kunt u verwondingen door vermoeidheid voorkomen.

Besteed tijd aan het strekken van spieren tijdens uw wekelijkse trainingsroutine. Door dit te doen, worden spier onevenwichtigheden die letsel kunnen veroorzaken, voorkomen.

Neem vrije dagen of maak gemakkelijke dagen tussen bijzonder zware fysieke sessies door om uw lichaam voldoende rust te geven.

Hamstring pijn kan ongemakkelijk zijn en u buitenspel zetten bij uw favoriete sporten en andere activiteiten. In de meeste gevallen van overbelasting van hamstring verdwijnt waarschijnlijk de pijn binnen een paar dagen. Met wat rust, ijs, compressie en hoogte zou je binnen de kortste keren weer op de been moeten zijn.

Aarzel niet om uw arts te bellen als u denkt dat uw verwonding ernstiger is. Hoe eerder u hulp krijgt, hoe eerder u kunt terugkeren naar uw favoriete bezigheden.