Rugpijn

Rugpijn is een veel voorkomende reden voor afwezigheid van het werk en voor het zoeken naar medische hulp. Het kan ongemakkelijk en slopend zijn.

Het kan het gevolg zijn van letsel, activiteit en bepaalde medische aandoeningen. Rugpijn kan mensen van elke leeftijd treffen, om verschillende redenen. Naarmate mensen ouder worden, neemt de kans op het ontwikkelen van lage rugpijn toe, onder meer door eerdere bezigheden en degeneratieve schijfaandoeningen.

Pijn onderrug

Pijn in de onderrug kan verband houden met de benige lumbale wervelkolom, schijven tussen de wervels, ligamenten rond de wervelkolom en schijven, ruggenmerg en zenuwen, lage rugspieren, interne buik- en bekkenorganen en de huid rond het lumbale gebied.

Pijn bovenrug

Pijn in de bovenrug kan te wijten zijn aan aandoeningen van de aorta, tumoren in de borst en wervelkolomontsteking

Oorzaken rugpijn

De menselijke rug is samengesteld uit een complexe structuur van spieren, ligamenten, pezen, schijven en botten, die samenwerken om het lichaam te ondersteunen en ons in staat te stellen te bewegen.

De segmenten van de wervelkolom zijn opgevuld met kraakbeenachtige kussentjes die schijven worden genoemd.

Problemen met een van deze componenten kunnen leiden tot rugpijn. In sommige gevallen van rugpijn blijft de oorzaak onduidelijk.

Schade kan onder meer het gevolg zijn van spanning, medische aandoeningen en een slechte houding.

Rugpijn komt meestal voort uit spanning, spanning of letsel. Veel voorkomende oorzaken van rugpijn zijn:

• gespannen spieren of ligamenten
  • een spierspasme
  • spierspanning
  • beschadigde schijven
  • verwondingen, breuken of vallen

Activiteiten die tot spanningen of spasmen kunnen leiden, zijn onder meer:

• iets verkeerd optillen
  • iets tillen dat te zwaar is
  • een abrupte en ongemakkelijke beweging maken

Structurele problemen

Een aantal structurele problemen kan ook leiden tot rugpijn.

Gescheurde schijven: elke wervel in de wervelkolom wordt opgevangen door schijven. Als de schijf scheurt, komt er meer druk op een zenuw, met rugpijn tot gevolg.

Uitpuilende schijven: op vrijwel dezelfde manier als gescheurde schijven, kan een uitpuilende schijf resulteren in meer druk op een zenuw.

Ischias: een scherpe en schietende pijn gaat door de bil en langs de achterkant van het been, veroorzaakt door een uitpuilende of hernia die op een zenuw drukt.

Artritis: artrose kan problemen veroorzaken met de gewrichten in de heupen, onderrug en andere plaatsen. In sommige gevallen wordt de ruimte rond het ruggenmerg smaller. Dit staat bekend als spinale stenose.

Abnormale kromming van de wervelkolom: als de wervelkolom op een ongebruikelijke manier kromt, kan dit leiden tot rugpijn. Een voorbeeld is scoliose, waarbij de wervelkolom naar de zijkant buigt.

Osteoporose: botten, inclusief de wervels van de wervelkolom, worden broos en poreus, waardoor compressiefracturen waarschijnlijker worden.

Nierproblemen: Nierstenen of nierinfecties kunnen rugpijn veroorzaken.

Het aannemen van een erg gebogen zithouding bij het gebruik van computers kan na verloop van tijd leiden tot meer rug- en schouderproblemen.

Rugpijn kan ook het gevolg zijn van sommige dagelijkse activiteiten of een slechte houding.

Voorbeelden zijn:

draaien

hoesten of niezen

spierspanning

overmatig strekken

onhandig buigen of voor lange periodes

iets duwen, trekken, optillen of dragen

staan ​​of zitten gedurende lange perioden

de nek naar voren spannen, zoals bij het autorijden of het gebruik van een computer

lange rijsessies zonder pauze, zelfs als ze niet gebogen zijn

slapen op een matras die het lichaam niet ondersteunt en de wervelkolom recht houden

Andere oorzaken

Sommige medische aandoeningen kunnen rugpijn veroorzaken.

Cauda equina-syndroom: de cauda-paarden zijn een bundel van spinale zenuwwortels die ontstaan ​​uit het onderste uiteinde van het ruggenmerg. Symptomen zijn onder meer een doffe pijn in de onderrug en bovenste billen, evenals gevoelloosheid in de billen, geslachtsorganen en dijen. Er zijn soms darm- en blaasfunctiestoornissen.

Kanker van de wervelkolom: een tumor op de wervelkolom kan tegen een zenuw drukken, met rugpijn tot gevolg.

Infectie van de wervelkolom: koorts en een gevoelig, warm gebied op de rug kunnen te wijten zijn aan een infectie van de wervelkolom.

Andere infecties: bekkenontsteking, blaas- of nier infecties kunnen ook leiden tot rugpijn.

Slaapstoornissen: Personen met slaapstoornissen hebben meer kans op rugpijn dan anderen.

Gordelroos: een infectie die de zenuwen kan aantasten, kan leiden tot rugpijn. Dit hangt af van welke zenuwen zijn aangetast.

Risicofactoren

De volgende factoren zijn gekoppeld aan een hoger risico op het ontwikkelen van lage rugpijn:

beroepsactiviteiten

zwangerschap

een zittende levensstijl

slechte lichamelijke conditie

oudere leeftijd

obesitas en overgewicht

roken

zware lichamelijke inspanning of werk, vooral als dit verkeerd wordt gedaan

genetische factoren

medische aandoeningen, zoals artritis en kanker

Lage rugpijn komt ook vaker voor bij vrouwen dan bij mannen, mogelijk als gevolg van hormonale factoren. Stress, angst en stemmingsstoornissen zijn ook in verband gebracht met rugpijn.

Symptomen

Het belangrijkste symptoom van rugpijn is pijn of pijn ergens in de rug, en soms helemaal tot aan de billen en benen.

Sommige rugklachten kunnen pijn veroorzaken in andere delen van het lichaam, afhankelijk van de aangedane zenuwen.

De pijn verdwijnt vaak zonder behandeling, maar als het optreedt bij een van de volgende mensen, moeten ze hun arts raadplegen:

gewichtsverlies

koorts

ontsteking of zwelling op de rug

aanhoudende rugpijn, waarbij liggen of rusten niet helpt

pijn langs de benen

pijn die tot onder de knieën reikt

een recent letsel, klap of trauma aan de rug

urine-incontinentie

moeite met plassen

fecale incontinentie, of verlies van controle over de stoelgang

gevoelloosheid rond de geslachtsdelen

gevoelloosheid rond de anus

gevoelloosheid rond de billen

Wanneer moet je naar een dokter

U moet medische hulp zoeken als u gevoelloosheid of tintelingen ervaart, of als u rugpijn heeft:

na een blessure of val

met gevoelloosheid in de benen

met zwakte

met koorts

met onverklaarbaar gewichtsverlies

Diagnose

Een arts zal meestal in staat zijn om rugpijn te diagnosticeren nadat hij naar de symptomen heeft gevraagd en een lichamelijk onderzoek heeft uitgevoerd.

Een beeldvormende scan en andere tests kunnen nodig zijn als:

rugpijn lijkt het gevolg te zijn van een blessure

er kan een onderliggende oorzaak zijn die behandeling behoeft

de pijn houdt langdurig aan

Een röntgenfoto, MRI- of CT-scan kan informatie geven over de toestand van de zachte weefsels in de rug.

Röntgenfoto’s kunnen de uitlijning van de botten laten zien en tekenen van artritis of gebroken botten detecteren, maar ze mogen geen schade aan de spieren, het ruggenmerg, de zenuwen of de schijven aan het licht brengen.

MRI- of CT-scans kunnen hernia of problemen met weefsel, pezen, zenuwen, ligamenten, bloedvaten, spieren en botten onthullen.

Botscans kunnen bottumoren of compressiefracturen als gevolg van osteoporose detecteren. Een radioactieve stof of tracer wordt in een ader geïnjecteerd. De tracer verzamelt zich in de botten en helpt de arts met behulp van een speciale camera botproblemen op te sporen.

Elektromyografie of EMG meet de elektrische impulsen die door zenuwen worden geproduceerd als reactie op spieren. Dit kan zenuwcompressie bevestigen, wat kan optreden bij een hernia of spinale stenose.

De arts kan ook een bloedtest bestellen als een infectie wordt vermoed.

Andere soorten diagnose

Een chiropractor zal een diagnose stellen door middel van aanraking of palpatie en een visueel onderzoek. Chiropractie staat bekend als een directe aanpak, met een sterke focus op het aanpassen van de wervelkolomgewrichten. Een chiropractor wil misschien ook de resultaten van beeldvormende scans en eventuele bloed- en urinetests zien.

Een osteopaat stelt ook diagnose door middel van palpatie en visuele inspectie. Osteopathie omvat langzaam en ritmisch rekken, bekend als mobilisatie-, druk- of indirecte technieken, en manipulatie van gewrichten en spieren.

Een fysiotherapeut richt zich op het diagnosticeren van problemen in de gewrichten en zachte weefsels van het lichaam.

Chronische of acute pijn?

Rugpijn is onderverdeeld in twee soorten:

Acute pijn begint plotseling en houdt tot 6 weken aan.

Chronische of langdurige pijn ontwikkelt zich over een langere periode, duurt meer dan 3 maanden en veroorzaakt aanhoudende problemen.

Als een persoon zowel af en toe vlagen van intensere pijn als redelijk continue milde rugpijn heeft, kan het voor een arts moeilijk zijn om vast te stellen of hij acute of chronische rugpijn heeft.

Tags: , ,