Kinderfysiotherapie is fysiotherapie voor iedereen onder de 18 jaar. Het omvat de beoordeling, diagnose, prognose en behandeling van kinderen en adolescenten. Veel mensen zijn verrast om te ontdekken dat kinderen op zulke jonge leeftijd fysiotherapie nodig hebben. Kinderen en adolescenten zijn op verschillende manieren vatbaar voor pijn en disfunctie dan volwassenen. Zelfs veel voorkomende sportblessures kunnen zich anders voordoen en hebben bij kinderen een andere behandeling nodig dan bij volwassenen.

Kinderfysiotherapeuten opleding

Kinderfysiotherapeuten zijn extra opgeleid in het omgaan met aandoeningen die het groeiende lichaam aantasten en zijn experts in het leuk maken van fysiotherapie! Hieronder hebben we een aantal gebieden van kinderfysiotherapie uitgesplitst om u een beter idee te geven van waar het allemaal om draait.

Baby’s en kinderfysiotherapie

Baby’s kunnen om verschillende redenen kinderfysiotherapie nodig hebben. Twee veel voorkomende aandoeningen zijn asymmetrieën in de vorm van het hoofd (plagiocefalie) en voorkeuren voor het draaien van het hoofd (torticollis). Omdat baby’s veel tijd op hun rug doorbrengen en zulke zachte hoofden hebben, kan het zich vaak ‘vormen’ naar de positie waarin ze het meest liggen. Dit maakt het voor hen moeilijk om hun hoofd uit de positie te bewegen en vergroot de kans op spieronbalans in hun nek.

Fysiotherapie voor zuigelingen is erg zachtaardig en maakt gebruik van een “handen af” -benadering. In plaats daarvan zal de fysiotherapeut u leren hoe u met uw baby om moet gaan en hem door middel van spel actief de houding laten corrigeren.

Baby’s kunnen ook fysiotherapie nodig hebben als ze hun motorische mijlpalen niet halen zoals verwacht. Fysiotherapeuten kunnen inschatten wat de oorzaak is en strategieën aandragen om hen te helpen hun motorische vaardigheden te versterken door middel van spelgebaseerde oefeningen thuis.